V pátek 27. ledna 2012 proběhla v Národním domě na Smíchově konference pořádaná Národním koordinačním orgánem (MMR) k tématu zjednodušení pravidel pro žadatele v následujícím programovém období. I náš VT se této konference zúčastnil a přednesl své názory k tomtuto tématu. Šlo především o využití komunitně řízeného regionálního rozvoje právě jako nástroje zjednodušení administrativy - obzvláště pak ve 2.–4. odrážce Hlavních záměrů, kde se nástroje implementace v těsném sousedství žadatelů dají jednoznačně využít. MAS umí také odfiltrovat informační šumy, které žadatele zahlcují, a následně poskytnout finální informaci k přípravě projektu, stejně tak umí pomoci žadateli se zpracováním žádosti nebo s jeho realizací. Tyto principy jdou jistě využít i mimo rámec PRV, kde byly doposu pozitivně využívány.
PRINCIPY ZJEDNODUŠENÍ PRO ŽADATELE A PŘÍJEMCE PŘI ČERPÁNÍ EVROPSKÝCH PROSTŘEDKŮ
V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2014–2020
1.
ÚVOD
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
(dále MMR) zpracovává návrh zjednodušení administrativní zátěže pro žadatele a
příjemce v rámci přípravy budoucího programového období 2014–2020. MMR vychází
z nařízení EK pro programové období 2014—2020, ze kterých vyplývá, že mezi
hlavní charakteristiky příštího souboru programů patří snížení administrativní
zátěže v rámci všech fondů Společného strategického rámce. To by mělo v praxi
vést především ke snížení administrativní zátěže na straně žadatelů a příjemců.
MMR rovněž postupuje v souladu s programovým prohlášením vlády, které klade
důraz na zjednodušení administrativy při rozdělování finančních prostředků z
fondů EU a zjednodušování požadavků, které stávající systém na žadatele a
příjemce klade.
2.
CÍL
Cílem je zjednodušení
administrativních postupů pro žadatele a příjemce při čerpání evropských
prostředků pro programové období 2014—2020. Jedná se zejména o zjednodušování
administrace, odstraňování legislativních bariér a zkracování administrativních
lhůt. Při snaze o zefektivnění implementace je ovšem nutné dbát na zachování
prvků kontroly. Jedině tak zůstane podpora z veřejných zdrojů dostatečně transparentní.
Zjednodušování je proces směřující k nastavení transparentních a srozumitelných
pravidel a postupů pro čerpání evropských fondů.
3.
VÝCHODISKA
· Zjednodušení administrativní zátěže pro čerpání
prostředků z EU fondů vyplývá z nařízení EK a zároveň vychází z programového
prohlášení vlády.
· Základem zjednodušení je sjednocení,
zjednodušení a optimalizace administrativních postupů pro žadatele a příjemce -
systém čerpání z evropských fondů by měl na jedné straně být co možná
nejjednodušší a racionalizovaný, respektovat přitom nastavenou evropskou i
národní legislativu.
· Ze zkušeností ze stávajícího období vyplývá, že
pro programové období 2014—2020 je nutné zavést jednotná, srozumitelná
pravidla, která budou součástí jednotné a závazné metodiky. S tím souvisí také
zavedení jednotné terminologie se základním výkladem pojmů, které budou povinně
využívány všemi subjekty implementační struktury.
· Efektivní
implementační struktura, která je hlavním předpokladem zajištění
přívětivého prostředí v rámci administrativních postupů pro žadatele a
příjemce.
· Zavedení
elektronické komunikace přes relevantní komunikační rozhraní a předávání
dokumentů v elektronické podobě (u těch typů dokumentů, u kterých to
jednoznačně lze).
· Podpora
realizace systémových projektů, které jsou zaměřené např. na semináře pro
příjemce, příp. metodickou pomoc příjemcům na místě, a to např. při přípravě
projektové žádosti, žádosti o platbu, před kontrolou ad., klíčová je zejména
odborná úroveň seminářů (znalost detailních a konkrétních informací) a vhodné
časování seminářů či metodické pomoci.
5.
HLAVNÍ
ZÁVĚRY
· Výzvy pro předkládání projektových žádostí – je
nutné sjednotit a zpřehlednit dokumentaci k výzvám. Vytvořit ucelený systém
dokumentů pro žadatele a příjemce, snížit množství jednotlivých dokumentů a
zaměřit se na větší srozumitelnost. Sjednocení bude dosaženo také vytvoření
společného webu, kde budou k dispozici základní informace o právě probíhajících
a plánovaných výzvách a související dokumentace k výzvě (příručky, metodiky).
· Příprava a předkládání projektových žádostí –
při přípravě projektu je nutná intenzivnější komunikaci mezi potenciálním
příjemcem a řídícím orgánem (zprostředkujícím subjektem), a to daleko dříve,
než dojde k předložení žádosti, a to nejen v oblasti splnění formálních
náležitostí, ale také v oblasti samotného nastavování věcného zaměření
plánovaného projektu a více tak posílit princip partnerství.
· Výběr projektu a jeho hodnocení – nastavení
hodnotících a výběrových kritérií je nutné tak, aby byla primárně zaměřena na
hodnocení kvality a výstupů projektů a s ohledem na principy 3E (hospodárnost,
efektivnost a účelnost) a strategii daného programu. Je nutné nastavit jednotný
přístup všech řídících orgánů (zprostředkujících subjektů) při oznamování
výsledků hodnocení, a to zejména v případě, když žadatel neuspěje, je nutné
vytvořit pravidla pro zveřejňování a zasílání dokumentů a posudků hodnotitelů
týkající se hodnocení a výběru projektu čistě proto, aby se žadatel mohl poučit
z vlastních chyb.
· Realizace projektu – doporučuje se další využití
paušálních výdajů (procentní sazba pro nepřímé výdaje, unit cost, jednorázové
částky), je nicméně nutné zcela jednoznačně formulovat pravidla pro jejich
stanovení, uplatňování, evidenci a jejich kontrolu, a to podle platné české i
evropské legislativy, vhodné je vydefinovat typy intervencí (typy projektů),
kde je to žádoucí. Dále je vhodné provádět ex-ante kontroly veřejných zakázek v
průběhu realizace projektu, tedy před samotným vyhlášením zakázky a uzavřením
smlouvy, to má vliv na eliminaci problémů s uznatelností některých výdajů a
vznikem nesrovnalostí.
· Systém kontrol – doporučuje se zajistit výměna
informací např. prostřednictvím pracovní skupiny, které by se na centrální
úrovni účastnily zainteresované subjekty reprezentující všechny typy a úrovně
kontrol a na které by byl koordinován plán kontrol prováděných na úrovni
řídícího orgánu (zprostředkujícího subjektu), příp. také ve spolupráci s
Auditním orgánem (a dalšími relevantními subjekty).
Žádné komentáře:
Okomentovat